وقتی کسبوکاری تصمیم میگیرد تا وبسایت داشته باشد و وارد دنیای مجازی شود، باید تصمیمهای مهمی در خصوص برندینگ و دیزاین وبسایت و سئو سایت بگیرد. برای گرفتن آن تصمیمها به مشورت با وب دیزاینر، دیجیتال مارکتر و کارشناس سئو سایت نیاز دارد. چون اگر وبسایت درست طراحی نشود، هم کار دیجیتال مارکتر سخت میشود و هم کار کارشناس سئو. و اگر ملاحظات سئو و مارکتینگ از همان ابتدا در نظر گرفته نشود، موفقیت وبسایت بسیار سخت میشود.
از مهمترین تصمیمات صاحبان وبسایتهای فروشگاهی انتخاب کردن نام برند است. برند کسبوکار (بخوانید نام وبسایت فروشگاهی) در دامنهی وبسایت استفاده میشود. هرچیز که به دامنه وبسایت مربوط باشد به سئو سایت هم مربوط میشود. و طبیعی است که برند کسبوکار به مارکتینگ هم مرتبط است.
اگر میان ملاحظات برندینگ و مارکتینگ برای انتخاب برند و ملاحظات سئو سایت مغایرت وجود داشته باشد، صاحب کسبوکار باید به کدام اولویت بدهد؟ سئو سایت یا برندینگ؟
آیا برندینگ بر سئو سایت فروشگاهی اثر میگذارد؟
تصور کنید که کسب و کاری تصمیم گرفته است که یک وبسایت فروش گلوگیاه داشته باشد. از اولین سؤالاتی که باید به آن جواب دهد این است که نام محصول چه باشد. نام محصول و وبسایت میشود برند آن کسبوکار. حالا کسبوکار از کارشناس سئو سایت مشاوره میگیرد. احتمالا این را میشنود که در نام برند باید کلمه کلیدی کسبوکار وجود داشته باشد. چون نام دامنه وبسایت یا Domain name در سئو سایت مؤثر است و به سئو شدن وبسایت کمک میکند.
یعنی اگر برند کسبوکار شما «گلستان» باشد یا «گل باما» یا «گلبیشه» و دامنهی وبسایت شما هم بشود Golestan.com ،Golbama.ir، Golbishe.com ؛ در سئو سایت از رقبا جلو میافتید.
حالا اگر کسبوکار مشاور دیجیتال مارکتینگ و برندینگ داشته باشد، حتما این را خواهد شنید که برند هویت شماست و به همین دلیل باید نامی جذاب و متمایز از تمام بازار و رقبا باشد. این یعنی ممکن است نشود در نام برند گل یا گیاه را گنجاند. چون کافی است گلفروشی آنلاین را در گوگل جستجو کنید تا ببینید که تقریبا در نام همهی وبسایتهای رقیب گل و گیاه و گلدان هست.
اما کسبوکار برنامهی بلندمدت دارد و میخواهد تا به جایگاهی بهتر از رقبا در بازار برسد و ماندگار شود. پس، میداند باید ریسک کند و بسیار هوشمندانه یک اسم را انتخاب کند و دست و پای خودش را فقط با ملاحظات سئو نبندد.
کارشناس سئو سایت درست میگوید یا مارکتر؟
خب، حالا کسبوکار باید چه کند؟ به حرف کدام باید گوش کند؟ کارشناس سئو سایت یا دیجیتال مارکتر؟ احتمالا صاحب کسبوکار میداند که سئو سایت برای دیجیتال مارکتینگ مهم است و دیجیتال مارکتینگ هم برای استارتاپها و کسبوکارهای دیجیتال. اگر کسبوکاری وبسایت دارد، بدون سئو سایت نباید و نمیتواند امیدوار باشد که فروش و سودآوری داشته باشد.
کارشناسان سئو سایت و مارکتینگ بر یک چیز توافق دارند: اگر نام دامنه سایت را غلط انتخاب کنید و بعدا مجبور شوید آن را تغییر دهید، هم جایگاه وبسایت در گوگل آسیب وحشتناکی میخورد و هم برندینگ کسبوکار. پس، هر چه کسبوکاری برای انتخاب نام برند و دامنه سایت زمان بگذارد و مشورت بگیرد و تحقیق کند، ضرر نکرده است.
چرا چنین اصراری وجود دارد؟ آیا گوگل رسما اعلام کرده است که اگر کلمه کلیدی در نام دامنه نباشد، وبسایت جایگاهی نمیگیرد یا سایت سئو نمیشود؟ یا Exact Match Domain کار را تمام میکند و سایت را میآورد به جایگاه اول در گوگل؟
قبل از اینکه به سؤالات پاسخ دهیم، بگذارید توضیح کوتاهی دربارهی Exact Match Domain بدهیم. Exact Match Domain حالتی است که در آن دامنه سایت دقیقا همان کلمه کلیدی وبسایت و کسبوکار است. البته، احتمال اینکه کسبوکاری بتواند برای وبسایتش دامنهای را بخرد که همان کلمه کلیدیاش باشد، بسیار کم است. چون گاهی کلمه کلیدی طولانی است (مثل گل فروشی آنلاین یا بهترین گل فروشی آنلاین در تهران). و گاهی دیگران آن دامنه را زودتر خریدند.
در این مطلب و براساس جدیدترین بحثها و توصیههای تیم روابط عمومی گوگل (که زیرمجموعهی Google Search Central است) به صاحبان وبسایت های فروشگاهی، پاسخ این سؤال را میدهیم که در انتخاب نام برند که میشود همان نام دامنهی وبسایت، مارکتینگ و برندینگ مهمتر است یا ملاحظات سئو سایت؟
۱.گوگل واقعا چه قدر به نام دامنه اهمیت میدهد؟
گوگل معمولا چیزی را رسما دربارهی فاکتورها و عواملی که قطعا بر سئو سایت و جایگاه وبسایتها اثر میگذارند، اعلام نمیکند. برای سئو سایت و کارشناسان سئو معتبرترین منبع Google Search Essentials (همان گوگل وب مستر سابق) است. در بخش دستورالعملها یا راهنماهای این منبع در این باره، نام دامنه و تطبیق آن با کلمه کلیدی، چیزی ذکر نشده است.
پس، کسی نمیتواند بگوید که اگر در دامنهی وبسایتی فروشگاهی کلمه کلیدی وجود داشته باشد یا حتی نام دامنه دقیقا همان کلمهی کلیدی باشد؛ گوگل قطعا جایگاه بهتری به آن وبسایت میدهد.
۲. چرا در سئو وبسایت فروشگاهی نام دامنه مهم شده است؟
دیدیم که گوگل در این باره مستقیما حرفی نزده و توصیهای نکرده است. اما مدتهاست که کارشناسان سئو سایت و بعضی وبسایت های معتبر در این حوزه تجربیات و توصیههایی را دربارهی اهمیت انتخاب نام دامنه در سئو سایت فروشگاهی گفتهاند و نوشتهاند. علاوه بر وجود کلمه کلیدی در نام برند و نام دامنه، اینطور توصیه شده است که بهتر است
- نام دامنه کوتاه باشد
- از خط تیره در آن استفاده نشده باشد
- آسان تلفظ شود
- از پسوند .com استفاده شود
پس، درواقع، ظاهرا ملاحظات سئو بر مارکتینگ و برندینگ اولویت دارد. البته، تلفظ آسان و کوتاهی نام برند/ دامنه در برندینگ و مارکتینگ هم مهم است و توصیه شده. چون نامهای کوتاه، متمایز و جذاب در خاطر کاربران میمانند و کاربران بهراحتی با آنها ارتباط برقرار میکنند.
۳. چرا کسبوکارها در انتخاب نام برند/ نام دامنه باید به برندینگ اولویت دهند؟
برای گوگل و براساس راهنماها و دستورالعملهای گوگل واقعا مهم نیست که در نام دامنهی وبسایت فروشگاهی شما خط تیره وجود داشته باشد یا نه. حتی برای گوگل مهم نیست که نام دامنه وبسایت شما دقیقا همان کلمه کلیدی کسبوکار شما باشد یا نه.
مگر در نام برند اسنپ یا snapp.ir کلمه کلیدی تاکسی اینترنتی هست؟ مگر در نام آمازون یا amazon.com کلمه کلیدی یا کلمههای کلیدی کمپانی آمازون گنجانده شده است؟
گوگل خیلی خوب میداند که همهی کسبوکارها نمیتوانند دامنهای را تهیه کنند که کلمه کلیدی یا حتی یک کلمهی مرتبط به کسبوکار ، مثل digikala.com یا amanjacademy.com ، حتما در آن وجود داشته باشد. پس، این را بدانید که دامنههایی که کلمه کلیدی وبسایت کسبوکار در آنها هست، تأثیر مستقیم و مثبتی بر سئو سایت فروشگاهی نمیگذارند.