سازه فلزی امروزه تشکیل دهنده بدنه ی اکثر ساختمان هاست و امروزه این واژه در ساختمان سازی بسیار استفاده می شود. سازه فلزی از جنس فولاد و از تیر و ستون هایی که بصورت عمودی و افقی به هم متصل شده اند، تشکیل می گردد که اسکلت به کمک همین ستون ها تیر و ستون ها ساختمان را پایدار نگه می دارد.

اجرای سازه های فلزی نسبت به سازه بتنی بسیار سریع تر و ایمن تر انجام می شود چون این نوع سازه ها در کارخانه تولید شده و زیر نظر تیم کنترل کنترل کیفیت بوده اند. آرماتور بندی و قالب بندی در سازه های فلزی بسیار سریع تر از نوع بتنی است و همچنین این ساختمان فلزی در مقایسه با بتن دردسر هایی مثل آزمایش خاک، عمل آوری بتن و … را ندارد.

از زمانی که درخواست ساخت داده می شود تا لحظه نصب هیچ سیستم ساخت و ساز دیگری با سیستم سازه های فولادی پیش ساخته از لحاظ مقرون به صرفه بودن اقتصادی، انعطاف پذیری، سرعت ساخت بالا و نصب راحت قابل مقایسه نیست. همچنین به علت اینکه فولاد در کارخانه تولید می شود و شرایط بهتر کنترل کیفیت فولاد نسبت به بتن، فولاد و سازه های فلزی را نسبت به بتن و سایر مصالح ساخت و ساز متمایز می کند.

طراحی و اجرای سازه فلزی

حوزه های فعالیت (طراحی ، ساخت و نصب)

  • کلیه سازه های فلزی پروژه های نفت ، گاز ، پتروشیمی ، صنایع سنگین ، سیمان و نیروگاه برق
  • اسکلت فلزی ساختمان های بلند مرتبه تجاری و مسکونی
  • انواع سازه های فلزی در پروژه های تاسیسات شهری
  • انواع پل ها و روگذرهای فلزی
  • مخازن ذخیره مرتفع
  • انواع تجهیزات مکانیکی از قبیل مخازن ذخیره اتمسفریک با سقف ثابت یا شناور ، داکت و کیسینگ
  • طراحی و محاسبات انواع سوله فلزی

طراحی سازه فلزی (سازه فولادی)

انتخاب نوع مقطع، روش ساخت، روش بهره برداری و محل ساخت ساختمان، خصوصیات و ویژگی‌های متنوعی برای ساخت اسکلت بار بر یک ساختمان به وجود می‌آورد. مزیت‌های هر سیستم سازه‌ای و مصالح مورد نیاز آن سیستم را در صورتی می‌توان به کار برد که خصوصیات و ویژگی‌های آن مصالح و سیستم‌ها در مرحله طراحی به حساب آورده شود و طراح باید در مورد هر یک از مصالح به درستی قضاوت کند. این موضوع به ویژه در ساختمان‌هایی که اسکلت فولادی دارند ضروری است.

طراحی سازه فلزی (سازه فولادی)
نرم افزار های طراحی سازه فلزی

نرم افزار ها

بخش بنیادی کار با دیاگرام های تک خطی سازه آغاز می گردد و این دیاگرام ها به کمک نرم افزارهای متعدد طراحی ، تهیه نقشه های اجرایی ساخت ، برنامه ریزی و کنترل نهایتا به نقشه های اجرایی ساخت تبدیل می گردند که این نقشه ها مستقیما به دستگاه های CNC کارخانه جهت شروع عملیات برش و ساخت ارسال خواهند شد. نرم افزار های PDMS (مدلینگ)، Telka و BOCAD (تهیه نقشه ساخت)، SAP ، STAADPRO و ETABS (طراحی سازه)، MS-Project و PRIMAVERA (کنترل و برنامه ریزی) از جمله نرم افزارهای مورد استفاده در این زمینه می باشند.

استانداردهای تولید

استاندارد ساخت جوشکاری، آزمایشات غیر مخرب بر روی قطعاتAWS D1.1
استاندارد رواداریها و آزمایشات غیر مخربASME SEC, AWS D1.1
استاندارد اندازه گیری و کنترلASTM
استاندارد ابعاد و مشخصات پیچ و مهره سازهDIN
استاندارد اروپایی ساخت مقاطع فولادیENV1090
استاندارد رنگ آمیزی و شات پلاستBGAS – SSPC
استاندارد طراحی و ساخت سازه فولادیAISC
نصب سازه های فلزی و تجهیزات

نصب سازه های فلزی و تجهیزات

عملیات نصب سازه های فلزی و تجهیزات توسط رادین با بالاترین استاندارد انجام می پذیرد. سرعت، دقت و رعایت کلیه دستورالعمل های ایمنی و حفظ بالاترین کیفیت از موارد اصولی و لازم الاجرای عملیات نصب در رادین می باشد. تحلیل و بررسی مهندسی ارزش (Value Engineering) مکملی کاربردی برای عملیات نصب شرکت می باشد.

تجربیات نیروی انسانی زبده در این زمینه رادین را قادر به ارائه خدمات نصب گستره ای از انواع سازه های فولادی و تجهیزات نموده است.

نقشه کشی سازه و سوله فولادی

با وجود گسل های فعال در کشور باید همه سازه‌ها بهترین عملکرد را در برابر زلزله های احتمالی داشته باشند. لازم به ذکر است عملکرد خوب به معنی استفاده بیش از حد از مصالح ساختمانی نیست، چراکه وقوع زلزله امری اجتناب ناپذیر است و حتی در صورتیکه بتوان زمان وقوع زلزله را پیش بینی کرد، تخلیه ی سازه ها برای در امان ماندن جان مردم نه امکان پذیر است و نه به تنهایی کافی. بنابراین مهمترین هدف تیم مهندسین گروه نرم‌افزاری رادین طراحی سازه هایی با بهترین عملکرد می باشد که علاوه بر تامین پایداری و ایمنی سازه، حافظ منافع شخصی و ملی باشد.

در طراحی یک سازه اصولی می‌توان به انتخاب مناسب مصالح سازه ای و غیر سازه ای، انتخاب بهترین نوع سقف برای کنترل و پخش بارهای ثقلی و جانبی، انتخاب بهترین و مناسب‌ترین سیستم لرزه بر جانبی، انتخاب بهترین نوع اتصالات، تحلیل و طراحی دقیق تمام عناصر سازه ای و غیر سازه ای مطابق آیین نامه های رسمی و همچنین تهیه نقشه های دقیق اجرایی (فاز 2) با در نظر گرفتن تمامی مسائل اجرایی و آیین نامه ای اشاره نمود.

نقشه سازه