طراحی وب سایت

اشتباهات رایج غیر قابل جبران در طراحی سایت

۸ اشتباه رایج در طراحی سایت

در طراحی سایت، اشتباهات رایجی وجود دارند که می‌توانند تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش بازدیدها و رضایت کاربران شوند. در این مقاله به اشتباهات رایج غیر قابل جبران در طراحی سایت می پردازیم.

۱. عدم توجه به دسترسی پذیری وبسایت (Accessibility)

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در طراحی وبسایت، نادیده گرفتن دسترس‌پذیری وبسایت است. دسترسی پذیری یعنی وبسایت برای هر کاربر با هر محدودیت و شرایط خاصی به‌راحتی قابل استفاده باشد. این محدودیت ممکن است ناتوانی و محدودیت‌های جسمی یا محیطی باشد. با رعایت اصل دسترس‌پذیری در طراحی سایت، تمام مخاطبان بدون توجه به شرایطشان می‌توانند از سایت و قابلیت‌های آن به طور برابر استفاده کنند. استفاده از هوش مصنوعی در طراحی وب سایت می تواند تا حدودی این مشکل را برطرف سازد.

۲. فراموش کردن اهمیت طراحی ریسپانسیو

یکی دیگر از اشتباهات رایج طراحان سایت این است که فرض می‌کنند کاربران از دسکتاپ استفاده می‌کنند و به کاربران موبایل کمتر توجه می‌شود. درحالی‌که طراحی سایت باید بر اساس نیازهای کاربران موبایل نیز تنظیم شود.

در سال ۲۰۲۳، بیش از ۵۸٪ از ترافیک جهانی وبسایت فقط با موبایل بوده است. کاربران در حال حاضر، بیش از هر زمان دیگری از چندین دستگاه برای نمایش وبسایت از جمله گوشی هوشمند، تبلت‌، لپ‌تاپ و حتی تلویزیون استفاده می‌کنند. اگر محتوای وبسایت به درستی بر روی تمام این دستگاه‌ها نمایش داده نشود، افراد بازدیدکننده اعتماد خود را از دست داده و وبسایت را ترک می‌کنند.

۳. ظاهر زیبا به قیمت افت تجربه کاربر

یکی دیگر از اشتباهات رایج طراحی سایت که در چند سال اخیر بیشتر شده، این است که به زیبایی و ظاهر جذاب وبسایت، به حدی اهمیت داده می‌شود که عملکرد و هدف واقعی وبسایت از دست می‌رود. به عبارت دیگر، درصد زیادی از توجه طراحان به طراحی گرافیکی و ظاهر وبسایت می‌رود که ممکن است از هدف اصلی وبسایت جدا شده و اعتبار بازدیدکنندگان را از دست بدهد.

به‌طور مثال، استفاده بیش از حد از انیمیشن، محتوا و گرافیک‌های سنگین ممکن است زیبایی سایت را افزایش دهد، اما از لحاظ عملکردی بی‌اهمیت یا غیرمرتبط با هدف اصلی وبسایت باشند.

۴. ظاهر ساده و سفارشی‌سازی نشده

فرض کنید در حال پیاده‌روی در شهر، به یک فروشگاه لباس با یک نمای ویترین خلاقانه و جذاب می‌رسید. این ویترین شامل انواع لباس‌ها با لیبل‌های جذاب است که اطلاعاتی مانند قیمت، جنس و سایز را به‌شیوه‎ای جذاب نمایش می‌دهد. سپس، از کنار یک فروشگاه دیگر با تنها چند تکه لباس روی مانکن در ویترین عبور می‌کنید که هیچ نکته‌ جذابی در آن توجه شما را جلب نمی‌کند و به‌راحتی از کنار آن رد می‌شوید.

وبسایت مانند نمای ویترین یک فروشگاه است. یک فروشگاه با ویترین جذاب و خلاقانه توجه مشتریان را به خود جلب می‌کند، اما فروشگاه با ویترینی بسیار ساده و بی‌رنگ، احتمال دیده شدن آن در مقایسه با دیگر فروشگاه‌ها کمتر است.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات طراحان وبسایت استفاده از یک قالب ساده و تکراری برای همه وبسایت‌ها و عدم سفارشی‌سازی آن است.

۵. استفاده بیش از حد از فیچرهای مختلف

یکی از اشتباهات رایج در طراحی وب، استفاده از ویژگی‌هایی است که در وبسایت کارایی ندارند. مهم‌ترین اولویت هر وبسایت، عملکرد بهینه آن است، به همین دلیل حتی اگر یک عنصر از نظر ظاهری جذاب باشد، نباید فراموش شود که اصلی‌ترین هدف، کارایی وبسایت است و اگر آن ویژگی با کارایی وبسایت همسو نباشد، نباید از آن استفاده کرد.

۶. نبود سلسله مراتب محتوایی در سایت

آیا تا به حال وارد یک وبسایت شده‌اید و خودتان را در موقعیتی پریشان و نامطمئن پیدا کرده‌اید که نمی‌دانید کجا باید توجه کنید؟ اگر بله، احتمالاً به یک وبسایت برخورده‌اید که سلسله‌مراتب محتوایی ندارد.

یکی از مشکلات شایع در طراحی وب، عدم وجود سلسله مراتب (Hierarchy) است. به زبان ساده ، سلسله مراتب به نحوه سازماندهی و ترتیب‌بندی عناصر و محتوای صفحه وبسایت اشاره دارد. درست مانند متن روزنامه که از عنوان و زیرعنوان برای نشان دادن اهمیت متن استفاده می‌کند ، در وبسایت نیز از تایپوگرافی (نوع و اندازه‌ی فونت ، سبک و وزن) و ساختار صفحه برای ایجاد سلسله مراتب استفاده می‌شود.

۷. ناوبری مبهم

ناوبری سایت، سیستم یا روشی است که کاربران را در یافتن اطلاعات مختلف راهنمایی می‌کند.

با گسترش روزافزون حضور کسب‌وکارها در فضای دیجیتال، حجم و پیچیدگی محتوا در وبسایت‌ها افزایش پیدا کرده است. در چنین شرایطی، وجود ناوبری واضح و یکپارچه از اهمیت بالایی برخوردار است. ناوبری وبسایت مانند یک نقشه راه، به کاربران کمک می‌کند تا اطلاعات مورد نظرشان را به‌سادگی پیدا کنند.

۸. عدم انتقال پیام برند و ماهیت کسب و کار

ایجاد یک تصویر واضح و مرتبط از فعالیت‌های شرکت در وبسایت اهمیت بسیاری دارد. وقتی بازدیدکنندگان وارد وبسایت می‌شوند، انتظار دارند متوجه شوند آن شرکت چیست و چه کاری انجام می‌دهد. اگر این تصویر مبهم باشد، بازدیدکنندگان وبسایت را ترک خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *